Latest News

Tugas (Ipa) Ciri-Ciri Khusus Kelelawar



 Kelelawar mempunyai selaput tipis Mudah robek yg sanggup dibentangkan Tugas (IPA) Ciri-Ciri Khusus Kelelawar


Ciri-Ciri Khusus Kelelawar

Kelelawar merupakan satu-satunya mamalia yg sanggup terbang. Kelelawar mempunyai selaput tipis Mudah robek yg sanggup dibentangkan. Binatang ini beraktivitas dan mencari makan pada malam hari. Ada jenis kelelawar pemakan serangga. Ada pula jenis kelelawar pemakan buahbuahan. Lalu, gimana beliau mencari makan atau menangkap mangsanya? Kelelawar pemakan serangga mempunyai penglihatan sangat terbatas. Kelelawar pemakan serangga mempunyai sistem radar. Sistem radar ini mempunyai alat pendeteksi benda-benda di sekitarnya yg disebut sonar. Ia mengetahui tempat mangsanya berada melalui sistem radar tersebut. Caranya mencari mangsa dengan menggunakan sistem radar disebut ekolokasi. Jadi, ekolokasi merupakan trik kelelawar untuk menyesuaikan diri dengan lingkungan hidupnya. Perhatikan gambar di bawah ini:

 Kelelawar mempunyai selaput tipis Mudah robek yg sanggup dibentangkan Tugas (IPA) Ciri-Ciri Khusus Kelelawar
Ciri-Ciri Khusus Kelelawar

Saat terbang, kelelawar mengeluarkan suara-suara yg tidak terdengar oleh manusia. Jika menabrak benda atau mangsanya, gelombang bunyi ini bakal terpantul kembali ke arah kelelawar. Pantulan tersebut membuat kelelawar mengenal, memburu, dan alhasil menangkap  mangsa dalam gelap.

Lain halnya dengan kelelawar pemakan buah. Macam kelelawar ini mempunyai penglihatan yg lebih bagus, sehingga tidak memerlukan pantulan gelombang suara. Kelelawar pemakan buah yaitu penerbang yg lambat, mempunyai pengecap yg panjang dan kasar. Ciri khusus kelelawar itu dipakai untuk bertahan hidup di lingkungannya, yaitu kehidupan malam yg gelap. Jika kelelawar keluar pada siang hari, beliau bakal lebih Mudah untuk ditangkap oleh pemburu atau oleh mangsanya. Kelelawar telah menyesuaikan diri dengan gelap malam. Siang hari dipakai kelelawar untuk beristirahat.



Kelawar yaitu daripada susunan Chiroptera. Kelawar terbahagi kepada dua iaitu Keluang (Megabats) dalam sub-susunan Megachiroptera, dan kelawar (bahasa Inggeris microbat) dalam sub-susunan Microchiroptera. Fosil kelawar terawal dikelaskan sebagai Icaronycteris.

Kelawar merupakan satu-satunya mamalia yg telah berubahsuai dan mempunyai keupayaan untuk terbang mirip burung. Walaupun terdapat mamalia lain mirip bajing terbang yg bisa bergerak melalui udara, bajing terbang hanya bisa meluncur dan bukannya benar-benar terbang. Terdapat lebih kurang 1,000 spesies kelawar yg terdiri daripada pelbagai saiz dan bentuk di dunia. Setrik bernafsu kelawar dibahagikan kepada dua sub-susunan (suborder) iaitu 175 spesies keluang (kelawar besar-megabats) yg membentuk suborder Megachiroptera, dan kelawar (kelawar kecil-microbats). Kedua dua suborder kelawar membentuk keluarga kelawar yg terdiri daripada 1 keluarga keluang yg terdiri daripada 42 genus dengan 150 spesies, dan 16 keluarga kelawar. Kelawar-kelawar ini mempunyai makanan khusus yg terdiri daripada buah-buahan, serangga, dan darah. Kebanyakan kelawar didapati di tempat lembap tropika, tetapi kelawar juga terdapat di kebanyakan bahagian dunia kecuali dikawasan kutub, pulau yg terpencil, dan di pergunungan yg tinggi.





















0 Response to "Tugas (Ipa) Ciri-Ciri Khusus Kelelawar"

Total Pageviews